DİJİTAL KENT 2015
YEREL YÖNETİMLER DİJİTAL VARLIK REYTİNGİ

GİRİŞ: DİJİTAL VARLIK REYTİNGİ (DVR) METODOLOJİSİ

TÜİK verilerine göre, Türkiye’de toplam 1396 adet belediye mevcut. Bunların 30’u büyükşehir, 51’i il, 519’u büyükşehir ilçe, 400’ü ilçe ve 396’sı belde belediye başkanlıkları. Nüfusun %93,3’ü yani yaklaşık 72.5 milyon kişi belediyelerde ikamet etmektedir. Diplomacy.Live, ülkemizin kamu sektörünün her karışını temsil eden yerel yönetimlerin dijital varlıklarını ölçmek için Dijital Kent 2015 başlığıyla Dijital Varlık Reytingi Projesi’ni hayata geçiriyor. Ekibimiz, halkla birebir temas eden, vatandaş odaklı hizmet çözümleri ve dijital çağa uygun yenilikçi uygulamalara imza atmaları en çok beklenen yerel yönetimlerimizin (belediyelerimizin) dijital hazırlılık durumlarını detaylı bir analizini gerçekleştirmektedir. Diplomacy.Live böylelikle bir bakıma Türkiye’de kamu sektörünün dijital ve sosyal medya kullanım alanındaki sorun ve iyi uygulama örneklerini haritalandırmaktadır.

Araştırmamız sonuçlarının:

1. Yerel yönetimlerin dijital ve sosyal medya davranışları analizi sonucu ortaya çıkan dönüşüm ihtiyacının belirlenmesi,

2. Ulusal ölçekte tespit edilen yerel yönetimlere ait iyi dijital ve sosyal medya uygulamalarının yaygınlaştırılması,

3. Farkların kapanması için farkındalığın, rekabetin ve profesyonel yardım kullanımının artması,

4. Sorunlu alanların düzeltilmesi ve dönüşüm ihtiyacının karşılanması için yol haritasının geliştirilmesi aşamasında tanılama ve dönüşüm aracı şeklinde kullanılması amaçlanmaktadır.

Dijital Varlık Reytingi, son 2 aylık süre zarfı içinde gerçek zamanlı, algoritmik ve API-tabanlı içerik ve veri takip projeleri ile dikkatleri üzerine çeken dijital platform Diplomacy.Live’ın yeni projesidir. Daha önce Antalya’daki G20 Liderler Zirvesi, Paris’te gerçekleşen COP21 Küresel İklim Değişikliği Zirvesi ve Belgrad’ta toplanan 15’inci AGİT (OSCE) Dışişleri Bakanlar Konseyi sırasında sosyal medya verileri ve konuşmalarını anlık akış-içerik analizleri ile takip etme imkanı sağlayan Diplomacy.Live, şimdi de kendi geliştirdiği bir yöntem sayesinde hazırlanan dijital ve sosyal medya puanlama/derecelendirme sistemini Türkiye’nin 81 il belediye başkanlığı ve başkanı ile İstanbul’un 39 ilçe belediye başkanı ve ilçe belediye başkanlığı hesaplarının sıralaması için uygulamaktadır.

240 kullanıcıya ait, başlıca sosyal ağlarda 2015 sonuna kadarki süreçte endekslenen toplam 970 sosyal medya hesabı/kanalı, 202 resmi web sayfası ve 128 mobil uygulamaya ait tüm resmi veriler araştırmaya dahil edilmiştir. Diplomacy. Live’ın yerel yönetimlerde internet, mobil teknolojiler, sosyal medya ve dijital araçların kullanımını ölçtüğü yeni araştırmasında erişim, etki, etkileşim, popülarite, güncelleme, dönüşüm potansiyeli, dönüşüm ihtiyacı, mobil, bağlantılık, dijital hazır bulunma ana başlıkları değerlendirildi. Bu süreçte, Diplomacy.Live’ın proje ekibi her bir hesabı titizlikle inceledi.

Geliştirilen yeni reyting sisteminde web sayfalarının durumu, dönüşüm ihtiyacı ve mobil kullanıma uygunluğu ile birlikte belediyelerin ve belediye başkanlarının Twitter, Facebook, Instagram, Flickr, Google+, Youtube, Pinterest, Periscope, Vine ve Linkedin kullanıcı davranışları metrik parametrelere dönüştürülerek hesaplandı. 0-100 puan arasına endekslenen ve AAA++/E- - ölçeğinde 50 aşamalı harfli not sistemine dönüştürülen reyting bundan böyle her 3 ayda bir güncellenecek.

Diplomacy.Live’ın, Dijital Varlık Reytingi bünyesinde neler var? Araştırmanın web sitesi diplomacy.live/dijitalkent’de İstanbul ilçe belediye başkanları (39), ilçe belediye başkanlıkları (39), il belediye başkanlıkları (81) ve il belediye başkanlarının (81) her birine ait Diplomacy.Live reytingi, 970 hesabın performans sıralamalarını yansıtan interaktif tablolar, hesap profil bilgileri, tüm hesapların sosyal medya akışları ile araştırmanın veritabanını görselleştiren infografik ve videografiklere kolaylıkla ücretsiz erişilebilir.

236TwitterHESABI
229FacebookSAYFASI
118InstagramHESABI
202WEBSitesi
153YouTubeKANALI
123Google+SAYFASI
27PeriscopeSAYFASI
68AndroidUYGULAMA
60iOSUYGULAMA
34LinkedInSAYFASI
25VineHESABI
13FlickrHESABI
7PinterestHESABI
2VimeoKANALI

olmak üzere toplamda

240

KULLANICI

970

SOSYAL MEDYA HESABI

202

İNTERNET SİTESİ

128

MOBİL UYGULAMA

değerlendirilmiş ve sıralanmıştır.

 

PUAN VE DERECELENDİRME

 

Dijital Varlık Reytingi (DVR), kişilerin veya kurumların internet siteleri, mobil uygulamaları ve sosyal ağ hesaplarının etkileşimini, güncelliğini, erişimini ve etkisini 3 aylık dönem aralıklarında ölçülmesine dayanmaktadır. Dijital Varlık Reytingi aşağıdaki bileşenler çerçevesinde oluşturulmuştur. Her bir bileşenin üzerine tıklayarak reyting sistemindeki rolü hakkında daha fazla bilgiye ulaşabilirsiniz.

İnternet Sitesi

İnternet sitesinin varlığı, farklı araçlarla doğru erişilebilirliği, ziyaretçilerin sosyal ağlara bağlanabilmesini sağlayacak linklerin doğruluğu ve içeriğinin güncellenmesi değerlendirilmiştir.

Mobil Uygulama

Belediyelerin vatandaşın kişiselleştirilmiş soru ve ihtiyaçlarına cevap verdiği mobil uygulamalarda (IOS ve Android), güncel, indirilebilir ve çalışır bir mobil uygulamanın yayında olup olmadığı puanlanmıştır.

Twitter

Kullanım kolaylığı ve yaygınlığı göz önüne alındığında en aktif kullanılan sosyal ağlardan biri olan Twitter, veri analizinde sunduğu olanaklar nedeniyle puanlamada en yüksek ağırlığı oluşturmuştur. Hesabın varlığı; onaylanmışlığı; gizli olmaması; açıklamaların, kullanım dilinin, lokasyonunun, zaman diliminin doğruluğu; tweet sayısı, takipçi sayısı, takip eden sayısı, takipçi sayısının takipçi edene oranı, takipçi başına listelenme sayısı, günlük ortalama tweet sayısı, RT sayısı, tweetlere RT oranı, bahsedilme oranı, tweet başına bahsedilme oranı, cevaplama sayısı, cevaplama oranı, hashtag katılımı, linkli tweet sayısı, tweet başına link oranı, tweet başına hashtag oranı, RT edilmiş tweet başına RT sayısı, takipçi başına aldığı RT oranı, beğenilen tweetler, beğenilen tweetlerin tüm tweetlere oranı, toplam beğenme sayısı, beğenilen tweet başına tweet sayısı evrenindeki ortalamanın asgari kullanım sayılarıyla ağırlıklandırılmasının üzerinde olup olmadığı kriterleriyle değerlendirilmiştir.

Facebook

Sosyal ağlardan Facebook’ta Sayfa olarak varlığı, görsellerinin yerleşimi, hakkında bilgisinin doğruluğu, kısaltılmış isim, beğeni ve hakkında konuşan kişi sayısının evrenindeki ortalamanın asgari kullanım sayılarıyla ağırlıklandırılmasının üzerinde olup olmadığı, uygunsa yer bildiriminin yapılabilirliliği kriterleri değerlendirilmiştir. Puanlamanın sekizde birini oluşturan Facebook varlığı ve kullanımında sayfanın güncelleme sıklığı, ilk güncelleme ile son güncelleme arasındaki paylaşım aralıkları kriterlerinin değerlemesiyle oluşturulmuştur. Facebook’ta kişisel profil kullanmayı tercih eden kullanıcıların içeriklerini ve profilleri incelenmekle birlikte, kişisel verilerin sınırlılığı ve yeterli etkileşimin sağlanamaması nedeniyle derecelenmeye dahil edilmemiştir.

Instagram

Sosyal ağlar arasında en popüleri arasında yer alan Instagram’ın kullanımı 1/9 oranında puanlamaya etki etmiştir. Hesabın varlığı, takipçi ve medya sayısının evrenindeki ortalamanın asgari kullanım sayılarıyla ağırlıklandırılmasının üzerinde olup olmadığı, güncelleme sıklığı ve aralığı değerlendirilmiştir. Güncel etkileşime dayalı dijital iletişim dili, puan değerlendirmesinin en büyük ağırlığını oluşturmuştur. Böylelikle bir ay önce açılan ve her gün güncellenen bir kullanıcı profili, bir yıl önce açılan ancak son 11 aydır tek bir post göndermeyen bir kullanıcı profilinden daha yüksek ağırlıklı skor elde etmiştir.

YouTube

Değerlendirmenin önemli araçlarından biri de, belediyelerin ve başkanların video paylaşımını gerçekleştirdikleri kişisel veya kurumsal YouTube kanallarıdır. YouTube hesabının olması, profil bilgilerinin güncelliği ve en önemlisi güncelliğinin sağlanıp sağlanmadığı ölçülmüştür.

Flickr

Yerel yönetimlerin çalışmalarını daha iyi anlatmak için kullandığı araçlar arasında fotoğraf paylaşım mecraları gelmektedir. Bu amaçla belediyeler tarafından Flickr’da, yüksek çözünürlüklü görseller yüklenerek medya için görsel içerik sağlamaları da mümkündür. Bu denli öneme sahip Flickr’da hesap varlığı ve güncellemesi şeklinde iki kriter belirlenmiştir. Puanlamanın yaklaşık 1/16’sını belirleyen Flickr değerlemesinde, güncelleme sıklığı ve aralığı en önemli kriteri oluşturmaktadır.

Google+

Sosyal ağlardan Google+’da sayfa varlığı, profil doğruluğu ve güncellemeleri değerlendirilmiştir. Güncellemenin sıklığının en yüksek ağırlığı oluşturduğu değerlendirme sonucunda 1/16 oranında puanlamaya etki etmiştir. Facebook gibi Google+ sosyal ağında da, sayfa özelliği taşımayan kişisel profiller incelenmiş ancak reyting için değerlendirilmeye alınmamıştır.

LinkedIn

Profesyonellerin kullandığı sosyal ağ LinkedIn’de kişi ya da kurumların kişisel profil hesapları veri erişimine izin vermediği için sadece sayfanın varlığı ve güncelliğine dair değerleme yapılmaktadır.

Pinterest

Sosyal pinleme uygulaması Pinterest için hesap açılması puanlamaya dayanak olmuştur. Yerel yönetimlerimiz için çok uygun bir platform olmasına rağmen yaygınlığının düşük seviyelerde olması sebebiyle içerik ile ilgili değerlendirmeler gözlemlenememişir.

Periscope

Twitter’ın yeni hizmeti Periscope uygulamasına kayıt esas alınmıştır.

Vine

En fazla 6 saniyelik sesli video paylaşım ağına üyelik ve profillerin doğruluğu ölçülmüş ve ağırlıklandırılarak reytinge dahil edilmiştir.

Klout

Dünyanın en çok başvurulan sosyal ağ etki algoritmasına sahip olan ve DDR’de kullandığımız tüm sosyal platformların metrik değerlendirmesini kapsayan Klout, bir baz teşkil etmesi ve ekibimizin üzerine daha mikro analizler yapabilmesine olanak sağlaması adına derecelendirmede en yüksek ağırlığa sahiptir.

SONUÇ

Diplomacy.Live derecelendirme sonucunda gözlenen ihtiyaç alanlarında gerekli önlemlerin alınması, kişiselleştirilmiş çözümler üretilmesi ve dönüşüm planlamaları konusunda kamu kurumlarına ve yerel yönetimlere dijital kurumsal kimlik geliştirme, personel eğitimi, dijital dönüşüm mühendisliği, raporlama, sibergüvenlik, kriz yönetimi, sosyal medya hesap yönetimi ve optimizasyonu, video kanal kurulumları, mobil uygulama, içerik ve ürün geliştirme alanlarında her türlü danışmanlık desteğini vermeye hazırdır. Ayrıca geliştirilen reyting sistemi ile değerlendirmeye alınabilecek STK’lar, üniversiteler, eğitim kurumları, spor kulüpleri ve özel sektör kuruluşlarına aynı tür hizmetlerin verilmesi ve böylelikle ülkemizdeki dijital dönüşümün lokomotifi olan Dijital Türkiye sürecine katkı sağlanması amaçlanmaktadır.
Araştırmamızda belediye başkanları ve belediyelerin mensup oldukları siyasi partiler birer değişken olarak ele alınmamış, sosyal medya ve dijital kullanıcı davranışı, kapasitesi ve dönüşüm ihtiyacı analizi yapılmıştır. Beklentimiz ortaya çıkan veriler ışığında ilgili kişi ve kuruluşların siyasal, bölgesel vb değişkenlerle ileri araştırmalar gerçekleştirmeleridir.